Συνέντευξη Sadhaka

October 15, 2013

Οι Sadhaka ήταν μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς στο χώρο του blackmetal. Το όλο conceptτους διαφέρει από το σωρό, ενώ και η μουσική τους μπολιάζει διάφορες επιρροές. Επικοινωνήσαμε με το συγκρότημα, μιας και θεωρήσαμε ότι έχουνε πολλά ενδιαφέροντα να μας πουν.

Δεν ξέρω αν έχετε μιλήσει σε ελληνικό blog/zine/περιοδικό στο παρελθόν. Μπορείς να μας πεις 2-3 εισαγωγικά πράγματα για την μπάντα;

Η λέξη «sadhaka» προέρχεται από τη σανσκριτική γλώσσα και σημαίνει «αυτός που αναζητά» ή «αυτός που εξασκεί». Το όνομα αναφέρεται στην έμφυτη ατέλεια του ανθρώπινου ταξιδιού, το οποίο άπαξ και κατανοηθεί στην ολότητα του, οδηγεί στην απόλυτη τελειότητα. Το να είσαι ένας «sadhaka» σημαίνει να πασχίζεις για τη συνειδητοποίηση, την ολοκλήρωση, την κοσμική ενότητα με την πηγή, αλλά να μην έχεις φτάσει ακόμα αυτόν το στόχο. Ένας «sadhaka» πραγματοποιεί το ταξίδι για χάρη του ίδιου του ταξιδιού, παρά για να προσπαθήσει να διαφυλάξει κάποιο είδος δύναμης ή επικράτειας. Σε ένα πιο αφαιρετικό επίπεδο το όνομα καταδεικνύει την πνευματική δυνατότητα των σημαδεμένων, σπιλωμένων, ελαττωματικών πλευρών μας: ότι, δηλαδή, μπαίνοντας και εξερευνώντας στην εντέλεια τα σκοτεινά, τσακισμένα, άγνωστα μέρη του εαυτού μας, στην πραγματικότητα βρίσκουμε την άπειρη έκταση ολόκληρου του σύμπαντος.

Σχετικά με το δικό μας ξεκίνημα: το 2008 ο Peregrine (σ.σ. κιθάρα, φωνητικά) έχασε κάποιον πολύ κοντινό του, μία πνευματική δασκάλα και μέντορα που τη γνώριζε για χρόνια. Πέθανε ξαφνικά, και μετά από αυτό ο Peregrine αποσύρθηκε ολοκληρωτικά από την κοινωνική ζωή για να αρχίσει μία μακρά μοναχική διαφυγή στα βουνά. Έζησε μόνος σε ένα απόμερο δάσος για πάνω από ένα χρόνο, διαλογιζόμενος εντατικά και κάνοντας τελετουργίες. Όλη η αχαλίνωτη ενέργεια, η άγρια φύση, η βαθιά θλίψη και η αγρυπνία  αυτής της περιόδου της απομόνωσης μετατράπηκε σε μουσική. Τα τραγούδια που περιλαμβάνονται στο albumμας “Terma” πρωτοεμφανίστηκαν εκείνη την περίοδο. Μόλις ολοκληρώθηκε αυτή η απομόνωση που κράτησε για ένα χρόνο ο Peregrineεπέστρεψε στην κοινωνική ζωή στην Olympia. Γρήγορα έγινε σαφές ότι για να ζωντανέψουν αυτά τα τραγούδια έπρεπε να φτιαχτεί μία μπάντα. Αυτό πήρε κάποιο χρόνο, αλλά τελικά στρατολόγησε τους παλιούς του φίλους, YiannaBekrisστην κιθάρα και JohnnyDeLacyστα τύμπανα. Οι τρεις τους πρόβαραν full-band εκτελέσεις των τραγουδιών (τα οποία είχαν συντεθεί σε μία ακουστική κιθάρα) για κάνα χρόνο πριν ηχογραφήσουν το “Terma” το φθινόπωρο του 2012. Στην προετοιμασία για την περιοδεία 4 εβδομάδων στην Ευρώπη την άνοιξη του 2013 οι τρεις τους πρόσθεσαν την JenniferChristensenστο μπάσο, η οποία από τότε έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι του συγκροτήματος.

Το όνομα σας, αλλά και η στιχουργική σας, μου κέντρισαν το ενδιαφέρον. Τι σχέση έχετε με τις ινδουιστικές θρησκείες; Είστε θρησκευόμενα άτομα;

Αρκετοί άνθρωποι έψαξαν το νόημα του ονόματος μας στο Internet και μας ρώτησαν αν το συγκρότημα έχει εμπνευστεί από τον ινδουισμό. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Αν και η σανσκριτική γλώσσα όντως παίζει κεντρικό ρόλο στον ινδουισμό, σε καμία περίπτωση δε συναντάται αποκλειστικά εκεί. Όλη η μουσική μας μέχρι τώρα έχει προκύψει κατ’ ευθείαν από εντατικές ασκήσεις διαλογισμού και τελετουργικές διαδικασίες μέσα από μία παράδοση ατμοσφαιρικού μυστικισμού που ονομάζεται «vajrayana». Tovajrayanaμεταφράζεται ως «μονοπάτι της αφθαρσίας», που σημαίνει ότι κάθε πλευρά της ανθρώπινης εμπειρίας μας –η παράνοια μας, το πάθος, η οργή, η απελπισία, η απληστία, ακόμα και οι πιο έντονες μορφές πόνου- μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν καύσιμο στη φωτιά της συνειδητοποίησης. Αυτή η παράδοση υπάρχει εδώ και χιλιάδες χρόνια και είχε μείνει ζωντανή πρωταρχικά στο βουδισμό, αν και δεν έχει μεγάλη ομοιότητα με τις συμβατικές εκφράσεις αυτής της θρησκείας.

Σχετικά με τη θρησκευτικότητα μας σαν μπάντα, διαφέρει από μέλος σε μέλος. Κάποιοι από εμάς όντως αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους σαν θρησκευόμενα άτομα και καταπιάνονται καθημερινά με ασκήσεις διαλογισμού, προσευχής και τελετουργίας. Άλλοι από εμάς επιλέγουν να φτάσουν την ιερότητα χωρίς θρησκευτικές μορφές, περνώντας εκτεταμένες χρονικές περιόδους σε απομονωμένα δάση. Παρ’ όλα αυτά, το συγκρότημα δεν υπάρχει για να διακηρύττει κάποια συγκεκριμένη θρησκευτική παράδοση, παρά να εκφράσει την ωμή, γυμνή, αχαλίνωτη φύση της αρχέγονης ανθρώπινης πνευματικότητας.

Το “Terma” είναι ένας από τους καλύτερους δίσκους που άκουσα τελευταία. Τι feedback έχετε πάρει μέχρι τώρα και πώς σας φαίνετε εσάς;

Βασικά έχουμε πάρει πολύ λίγο feedback. Το να το ακούμε τώρα είναι ακόμα έντονο, αλλά με μία αίσθηση «μακρινού», κυρίως επειδή η μουσική γράφτηκε τόσα χρόνια πριν. Τα τραγούδια που γράφουμε τώρα είναι αρκετά διαφορετικά –μικρότερα σε διάρκεια, λιγότερο droning και spacey, πιο δυναμικά και με μία δυνατότερη έμφαση στα κιθαριστικά leads. Επίσης η πρόσθεση της Jenniferστο line-upμας βελτίωσε τον ήχο μας δραματικά, και δεν έπαιζε στο “Terma”. Είμαστε σχεδόν άλλη μπάντα με αυτή στην ομάδα, μία πολύ καλύτερη μπάντα. Γενικά το βλέπουμε σαν ένα συμπαγές ντεμπούτο, με την κατανόηση ότι, για τις περισσότερες μπάντας, σπάνια ο πρώτος δίσκος είναι και ο καλύτερος.

Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι βασικές σας μουσικές επιρροές;

Η μεγαλύτερη επιρροή μας είναι μάλλον οι σκανδιναβικές μπάντες των 90’s, ιδιαίτερα οι Dissection, οι At the Gates και Ulver. Οι Burzumκαι οι Drudkh μας επηρέασαν μουσικά, αλλά ΟΧΙ ιδεολογικά. Επίσης οι Neurosisμας έχουν εμπνεύσει πολύ για ό,τι κάνουμε. Διάφοροι από εμάς έχουν backgroundστο hardcorepunk, και η απογυμνωμένη, αρχέγονη ενέργεια αυτής της μουσικής μπορεί να ακουστεί κατά καιρούς στα τραγούδια μας. Κάποιοι από εμάς είναι και folkμουσικοί, κάτι το οποίο δανείζει μία γήινη, οργανική ποιότητα στον ήχο μας.

Νιώθετε μέρος του “Cascadian black metal”; Πώς ερμηνεύετε εσείς αυτήν τη σκηνή; Ποιες μπάντες νιώθετε κοντά σας;

Ναι, σίγουρα είμαστε μέρος του Cascadian underground, το οποίο περιλαμβάνει πολύ περισσότερα από blackmetal. Αυτό το μέρος είναι το prima materia (σ.σ. λατινικά για «πρώτη ύλη») όλων όσων κάνουμε με το συγκρότημα. Όλοι μας, με τον τρόπο μας, ζούμε από αυτόν τον τόπο. Κάποιοι από εμάς εκτρέφουν ζώα και καλλιεργούν λαχανικά· άλλοι κυνηγούν ζώα και μαζεύουν άγριους καρπούς για τροφή και φάρμακα· επεξεργαζόμαστε δέρματα ζώων και τα μετατρέπουμε σε ρούχα· μαζεύουμε φυτικά υλικά και πλέκουμε καλάθια από αυτά· μαζεύουμε μανιτάρια για μαλλί και ρουχισμό (σ.σ. ό,τι να ‘ναι). Οι ζωές μας είναι εγγενώς συνδεδεμένες με αυτό το μέρος, την Cascadia. Όταν περπατάς στο τροπικό δάσος όπου φτιάχνουμε το σπίτι μας οι ρίζες της μουσικής μας εμφανίζονται αμέσως. Ο ουρανός είναι χλωμός, τα δέντρα τόσο πυκνά που ολόκληρο το έδαφος του δάσους είναι καλυμμένο με σκιά. Κι όμως, η βροχή είναι τόσο δυνατή που παντού ευδοκιμεί άφθονη ζωή. Βρύα και φτέρες ξεπετάγονται από κορμούς δέντρων· μανιτάρια καλύπτουν το έδαφος. Υπάρχει μία μαυρίλα που διεισδύει και εμποτίζει τα πάντα εδώ: η μαυρίλα του χώματος.

Το τοπικό δίκτυο συνεργών και συνεργατών που έχουμε είναι αρκετά μικρό. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν και πολλές Cascadian μπάντες, και από την εμπειρία μας δε βρίσκεις πολλούς αντιπάλους ή συμμάχους στα συγκροτήματα που να βρίσκονται στη «σκηνή». Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που αποτελούνε το Cascadian underground συνδέονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Αυτήν τη στιγμή έχουμε παίξει πολύ περισσότερο έξω απ’ την Cascadia παρά στην πατρίδα μας, και υπάρχουν ακόμα πολλές ευκαιρίες για να χτίσουμε και να δυναμώσουμε τα δεσμά μέσα στη μικρή μας κοινότητα. Ελπίζουμε να το κάνουμε αυτό τον ερχόμενο χρόνο.

Μεγάλο ποσοστό της black metal σκηνής χαρακτηρίζεται από γελοία σατανιστική στιχουργική/image, ενώ ένα, μικρό ευτυχώς, ποσοστό είναι NSBM. Νιώθετε, κατά κάποιον τρόπο, «αιρετικοί» σε μια τέτοια σκηνή;

Όχι, γιατί δεν ανήκουμε σ’ αυτήν τη σκηνή έτσι κι αλλιώς. Ποτέ δεν είχαμε άμεση επαφή με NSμπάντες, και ελπίζουμε να παραμείνει έτσι. Ο σατανισμός επίσης δεν είναι κυρίαρχος στην Cascadian σκηνή. Οι σατανιστές μεταλάδες δεν έχουν επιρροή στην κοινωνία μας, άρα δεν υπάρχει πιθανότητα να περιθωριοποιηθούμε από αυτούς ή να σημαδευτούμε σαν «αιρετικοί», όπως είπες. Είτε σου αρέσει το Cascadian black metal, είτε το απεχθάνεσαι, οι περισσότεροι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι τα συγκροτήματα από αυτό το μέρος του κόσμου κάνουν κάτι πολύ διαφορετικό από το συμβατικό blackmetal.

Αυτήν τη στιγμή είστε σε περιοδεία. Ποιες είναι οι εμπειρίες σας μέχρι τώρα; Παίζετε μόνο σε αυτοδιαχειριζόμενους χώρους; Ποιες οι εντυπώσεις σας από την Ελλάδα;

Όλες οι συναυλίες στην ευρωπαϊκή περιοδεία μας έγιναν σε D.I.Y. μέρη. Ενώ είναι σίγουρα άνετα για εμάς, λόγω της εμπειρίας μας στην D.I.Y. σκηνή, δεν έχουμε αποκηρύξει τα εμπορικά μέρη, σε καμία περίπτωση. Είναι η πρώτη μας περιοδεία, άρα απλά ταιριάζει το να παίζουμε σε μικρά, προσωπικά περιβάλλοντα.

Πολλές από τις εμπειρίες μας σ’ αυτήν την περιοδεία ήταν πραγματικά απίστευτες. Ήμασταν headliners στο ετήσιο Beltaine Festival στο Neudegg Alm, ένα πολύ ασυνήθιστο undergroundμέρος που το τρέχουν κάτι παγανιστές μεταλάδες στις αυστριακές Άλπεις. Το Almβρίσκεται στη φάρμα της οικογένειας του κύριου promoter, ψηλά στα βουνά, και ήταν ένα από τα πιο όμορφα μέρη που έχουμε δει ποτέ. Παίξαμε μια συναυλία σε ένα δημόσιο πάρκο στο Zadar, στην Κροατία, κάτω από τα κλαδιά μιας τεράστιας βελανιδιάς. Ένας ντόπιος παρισινός καταληψίας μας φιλοξένησε στο Παρίσι, και μετά από την εμφάνιση μας εκεί αφιέρωσε πολλές μέρες για να μας δείξει τα κρυφά, βρώμικα σημεία αυτής της πόλης. Όλες οι εμπειρίες μας στην Ελλάδα ήταν θαυμάσιες. Οι ελληνικές συναυλίες μας ήταν εντελώς θορυβώδεις και άγριες, καλυπτόμενες από ένα διακριτικό αίσθημα χάους και κινδύνου, λες και ολόκληρο το δωμάτιο μπορούσε να ανατιναχτεί ανά πάσα στιγμή. Όλοι στην Ελλάδα μας συμπεριφέρθηκαν με άφθονη καλοσύνη και γενναιοδωρία, και το φαγητό είναι απίστευτο!

Η συναυλία σας στο Βιολογικό μου άρεσε πολύ. Ήταν κατανυκτική η ατμόσφαιρα με τα κεριά, τη μουσική σας κλπ. Εσείς σε trip μπαίνετε όταν παίζετε; Το νιώθετε σαν ιεροτελεστία;

Ναι, το να παίζουμε είναι μία τελετουργική διαδικασία για εμάς, σίγουρα. Μία από τις πιο επιβλητικές, πνευματικά, διαστάσεις της ακραίας μουσικής είναι η τάση της να δημιουργεί αλλοιωμένες καταστάσεις συνείδησης, να ξεκλειδώνει το αρχέγονο μυαλό. Το να παίζεις σχεδόν στο σκοτάδι –στο φως λίγων κεριών- συμβάλλει πολύ σε αυτό, αυτός είναι ο λόγος που το κάνουμε. Υπάρχει μία αίσθηση όταν παίζουμε ότι τα αντιληπτά όρια γύρω από το άτομο μας, τα όρια ανάμεσα στον εαυτό μας και τους άλλους, θολώνουν. Σε αυτήν την κατάσταση καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει το «εγώ» πλέον. Είναι μια εφήμερη και βαθιά μεταφερόμενη διάλυση της σχέσης «υποκείμενο-αντικείμενο», και βασικά για αυτό μιλάει και το τραγούδι μας “Dissolution” (σ.σ. διάλυση). Οι άνθρωποι διψούν για αυτό το αίσθημα της διάλυσης στο κενό. Αυτό ήταν εμφανές κάθε βράδυ στην περιοδεία: πριν παίξουμε οποιαδήποτε νότα κλείναμε όλα τα φώτα και ανάβαμε τα κεριά, και ξαφνικά μια διαπεραστική σιωπή εξαπλωνόταν στο κοινό, λες και ήδη καταλάβαιναν ότι θα ερχόταν αυτή η διάλυση. Η ακραία μουσική είναι ένα από τα λίγα μέσα στο μοντέρνο πολιτισμό που το επιτρέπει αυτό, για αυτό και είναι τόσο πολύτιμη, τόσο πιθανή να τροποποιείται.

Κλείστε τη συνέντευξη με ό,τι θέλετε!

Η ευρωπαϊκή περιοδεία μας ήταν μία σοβαρή πρόκληση: ήμασταν ουσιαστικά μία άγνωστη μπάντα, και κλείσαμε την περιοδεία εντελώς μόνοι μας, χωρίς ατζέντηδες, PRή οποιαδήποτε οικονομική υποστήριξη από κάποια εταιρεία. Το βανάκι μας ήταν παλιό, σαράβαλο και είχε σοβαρά μηχανικά προβλήματα. Το οδηγήσαμε μόνοι μας, βρίσκοντας το δρόμο μας για 7.000 χιλιόμετρα στην Ευρώπη, χάνοντας το δρόμο μας συχνά σε μέρη όπου δε μιλούσαμε τη γλώσσα. Ήταν μια σοβαρή δοκιμή για μας σαν συγκρότημα. Αλλά επίσης μας δυνάμωσε τρομερά. Το να ταξιδεύουμε χιλιάδες μίλια μακριά από το σπίτι μας, πέρα από ωκεανούς και πολιτισμούς, και το να φέρνουμε τη μουσική μας σε ανθρώπους που δε μας είχαν ακούσει ποτέ, αλλά που καταλάβαιναν εντελώς τι κάνουμε, αυτό το πράγμα μας ενέπνευσε βαθιά να συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε σαν δημιουργική οντότητα και να συνεχίσουμε να φέρνουμε τη μουσική μας στον κόσμο.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s